סוגי מבני גוף – גברים

סוגי מבני גוף – גברים

 

מבני גוף

 

 

במאמר זה אתן לכם מידע על איך להתאמן ולאכול לפי מבנה הגוף שלכם.

אם אתם אי שם, בין שני סוגי מבני גוף שונים, אז ההמלצות שלי יהיו ללכת לפי גישת האמצע של כל אחד מהם.

 

אנדומורף

 

דאגתו הגדולה ביותר של האנדומורף צריכה להיות השריפה של השומן ואימוץ אורח חיים שמתחזק אותו. אימון הכוח צריך להיעשות בכדי לקבל יחס עדיף בין שריר לשומן בגוף ובכך לשפר את חילוף החומרים. השתמשו במשקלי עבודה בינוניים, קצב אימון מהיר (מנוחה קצרה מאוד בין סטים ותרגילים). אתם צריכים להפחית את צריכת הקלוריות שלכם (אבל לא לנסות להרעיב את עצמכם) וצריכים לאכול ארוחות תכופות וקטנות יותר. סוכרים, ממתקים וג’אנק פוד הם מחוץ לתחום וצריכים להיות מסולקים לחלוטין מהתזונה שלכם ! שילוב יומיומי של פעילות אירובית כמו הליכה מהירה, רכיבה על אופניים, וכו ‘, הוא חשוב מאוד ויש לשאוף להגביר את כמות ותדירות הזמן שאתם מתאמנים מדי שבוע.

 

מזומורף

מזומורפים נהנים מגוף חטוב באופן טבעי, אבל על-מנת לשמר את זה או לשפר את הגוף הם צריכים תכנית אימונים ודיאטה ראויה עבור סוג הגוף שלהם. אימוני כוח ניתן לעשות לעיתים קרובות יותר ולמשך זמן קצר יחסית – דבר שטוב גם למבנה גוף של אקטומורפים, אך עדיין עליכם להיות זהירים. אתם צריכים להתאמן עם משקלים בינוניים עד כבדים, בקצב מתון, ולא לנוח זמן רב מדי בין סטים. אתם תמצאו שלמבנה גוף שלכם קל יותר לבנות מסת שריר.   תיצמדו לתזונה בריאה וטובה כדי שתישארו רזים ושריריים, ושימו לב לכל עלייה (אפילו אם היא איטית) באחוזי השומן. רצוי לשלב וליהנות מפעילויות אירוביות, סוגי ספורט שונים וכו’ אבל אל תגזימו במינון.

 

אקטומורף

אקטומורפים צריכים להתרכז בעלייה במשקל עם דגש על עלייה נקייה במסת שריר רזה (חלק מהנשים שהם רזות מדי, יכולות לעלות מעט בשומן בשביל לשמור על מראה נשי יותר).

אימון כוח צריך להיעשות, אך לא לעיתים קרובות מדי או לזמן ארוך מדי (30-60 דקות לאימון).

משקלי העבודה צריכים להיות כבדים יותר וקצב אימון איטי יותר (פרקי מנוחה ארוכים יותר בין הסטים).

הדיאטה צריכה להיות עשירה בקלוריות (מזון איכותי ולא ג’אנק פוד) ואתם צריכים לאכול יותר ממה שאתם רגילים ולעיתים תכופות יותר במשך היום.

פעילות אירובית כגון : ריצה, ריקוד וכו’ צריכה להישמר עד למינימום בכדי למנוע פירוק שריר יקר, עד למצב שתהיו מרוצים מהמשקל ומהמראה שלכם.

 

 

רקע היסטורי

בשנות ה-40 , הציג ד”ר ויליאם שלדון את התיאוריה שלו לגבי “סומטוטייפס “.

לפי התאוריה שלו  ישנם 3 סוגי מבנים בסיסיים של הגוף האדם :

האנדומורף שמאופיין באחוזי שומן גבוהים יחסית ומסת שריר נמוכה ,

המזומורף שמאופיין במבנה גוף שרירי ומפותח 

והאקטורמוף שמאופיין במסת שומן ושריר נמוכה .

בנוסף הוא גם ציין שרוב האנשים הינם תערובת של סוגים אלה.

התיאוריה של ד”ר שלדון הפכה להיות חלק אינטגרלי של רוב הספרות המקצועית בתחום הירידה במשקל, פיטנס ופיתוח הגוף.

 

שלושה סוגי הגוף מפורטים להלן :

תכונות האקטומורף :

* שברירי

* דק

* חזה שטוח

*  מראה צעיר

* גבוה

* כתפיים צרות

* מוח גדול

* קושי בעלייה במשקל

* לוקח הרבה זמן לבנות מסת שריר

 

תכונות המזומורף :

* אתלטי

* גוף שרירי וקשה

* מראה בוגר מדי

* גוף מלבני (אצל נשים בצורת שעון חול)

* עור עבה

* עמידה זקופה

* מאבד או מעלה משקל בקלות

* עולה במסת שריר בקלות

 

 

תכונות האנדומורף:

* גוף רך

* שרירים לא מפותחים

* גוף רופס

* גוף עגול

* מערכת עיכול מפותחת יתר על המידה

* קושי בירידה במשקל

* בדרך כלל מעלה מסת שריר בקלות

 

מסקנות

כאשר אתם יודעים איזה סוג גוף אתם (או איזה תערובת) והדיאטה והפעילות גופנית שלכם מותאמת כראוי עבור סוג הגוף, אז אתם תעשו התקדמות מהירה יותר.

בעוד חלק מהנשים עשויות לחשוב כי קייט מוס היא האידיאל, מנקודת מבט של כושר היא ממש לא.

נשים רבות אשר נוטות להיות אנדומורפיות, יחסכו מעצמם הרבה סבל על ידי כך שלא ירעיבו את עצמם במטרה לשנות את גופם למבנה של  אקטומורפיות, כי זה לא יקרה !

דוגמה נוספת היא : אקטומורף אמיתי אשר רוצה להיות מתאבק סומו יחווה גם הוא אכזבה גדולה.

המטרה שלכם צריכה להיות קרובה או להידמות ככל האפשר למבנה של מזומורף.

עם פעילות גופנית ודיאטה נכונה מטרה זו ניתנת להשגה, בעוד יכול להיות שתהיו קצת מבואסים כי תצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי להיראות טוב בזמן שמזומורף אמיתי נראה ככה ביום יום במבנה הטבעי שלו, אבל לפחות אתם עדיין תהיו בכושר וזה כבר נראה ומרגיש טוב.

אפילו המזומורף יימצא שכשאר הוא/היא יתבגרו , הם יצטרכו לעשות פעילות גופנית ודיאטה המותאמת אישית להם, אם רצונם להמשיך להיות בכושר ולהראות טוב .

נכתב ע”י : רועי סלמן.

כל הזכויות שמורות : גוף בהזמנה 2014.